17 juli 2017 - Los Angeles

17 juli 2017 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Vandaag was het “ Familie Kruizinga dag”! Vanmorgen eerst ontbeten in dit prachtige hotel, maar in latere blogs komen we wel even terug op het hotel.

Het onbijt duurde langer dan we dachten, dus we kwamen pas om 10:30 bij de Kruizinga’s aan in Altadena. Angelica, Gerhard, Grayson en Jace stonden al te wachten. Eerst hebben we heerlijk in de “tuin” gezeten en bijgepraat. De tuin had vroeger nog wel mooi groen gras, maar na “De Grote Droogte” in California van 2016 was het groene gras geheel verdwenen en denkt Gerard erover om er een rots tuin van te maken. Groene vingers zijn niet aan hem besteed!

DSC_0010

Angelica had heerlijke noodles gemaakt die voor lunch hebben gegeten. Daarna zijn we naar JPL (Jet Propulsion Laboratory) gegaan, waar Gerhard werkt. Daar worden satellieten gebouwd en naar verre planeten en zonnestelsels gestuurd. Hier kregen we van Gerhard een rondleiding. Hij had hier zelfs een aparte cursus voor moeten volgen om “Official Foreign Visitors Tour Escort” te mogen zijn. Ik vind het nogal apart dat men bij NASA een cursus geeft aan mannen van rond de 50 om als “Escort” te mogen acteren. Maar men is hier dus liberaler dan ik dacht.

Zonder gekheid, het was prachtig!! Hier worden letterlijk baanbrekende zaken ontwikkeld en dingen gedaan om onze drang naar het ontdekken van nieuwe grenzen mogelijk te maken. Kijk eens op YouTube om wat filmpjes van bijvoorbeeld de recente marslandingen van de Curiosity te vinden. Bedenk dat het 14 minuten duurt voordat een signaal bij Mars aankomt vanaf Aarde, en dan ook weer 14 minuten voordat men op Aarde het signal weer heeft ontvangen. De landing van de Curiosity duurde 7 minuten (seven minutes of terror) waarin men een snelheid van een paar millioen kilometer per uur naar een zachte landing moest afdalen. Waanzinnig! Ook hadden ze een Marslandschap nagebouwd om na te bootsen hoe het Marswagentje echt op Mars rondrijdt. Dus als men ziet hoe het wagentje op mars bij, bijvoorbeeld voor een grote steen staat, dan kunnen ze op Aarde deze situatie simuleren en uitvinden hoe men over de steen, of er omheen, kan rijden. Er staat dus een exacte copie van het wagentje op Mars.

DSC_0068

Het leuke is dat de ontwerpers op de wielen, in het profiel van de banden, een morse code hebben gebouwd die dan op Mars het bandenprofiel schrijft: JPL, JPL, JPL.... Daar kwamen de “bazen”  van de missie pas later achter... en die waren not amused.

DSC_0067

We hebben ook de cleanroom gezien waar satellieten in elkaar worden gezet, we hebben de mission controle room gezien en ook Gerhard’s eigen werkplek. Gezien de werkplekken – zonlicht, wie heeft er zonlicht nodig? - moet men wel erg veel van het werk bij JPL houden. Maar gezien de wijze hoe Gerhard over zijn werk praat staat de P in JPL voor Passie!

’s Avonds hebben we gegeten in een Braziliaans BBQ restaurant. Dat is een “all you can eat”  concept, maar men komt steeds aan de tafel vlees vanaf een spies aanbieden. Er zijn 14 verschillende soorten vlees…. Ik denk dat ik tot 10 of 11 ben gekomen…. Na een mooi nagerecht –“rich” – zijn we teruggereden naar het Hotel. Els en de meiden zijn gaan zwemmen. Gido en ik zijn nog even koffie gaan drinken.

Het was echt geweldig om elkaar weer te zien na een lange tijd. Leuk om de jongens en Angelica te zien, super om verhalen op te halen, en mooi om te zien hoe Gerhard en zijn familie hier leven.

Patrick

1. Gido:
    18 juli 2017
    Niets aan toe te voegen. Het was fantastisch. JPL stond al lang op mijn bucket list, en is nu werkelijkheid geworden. Super!
  2. Wilma van Zeijts:
    18 juli 2017
    Wat een ervaringen weer! Echt geweldig. Mooi verhaal over de morsecode van curiosity :-) Veel plezier nog!
  3. Joke:
    19 juli 2017
    Wat een bijzondere belevenissen! Top!