12 juli 2017 - New York

12 juli 2017 - New York City, Verenigde Staten

New York, New York, a city so nice you have to say it twice! “O’l Blue Eyes”, of te wel Frank Sinatra zong het al eens. En daar is niets van gelogen. New York is een smelt kroes van alle culturen die je maar kan vinden. Het is een grote mierenhoop met een gestructureerde chaos. Wat een ontzettende kluit mensen! En nergens stilte. Nou ja, in Central Park is het veel rustiger dan waar dan ook. Zelfs de hotelkamer heeft het constante gezoem van de airco. Als je de airco uitzet, dan hoor je de auto’s in de straat. 24/7. “This city never sleeps” (dixit Sinatra).

DSC_0003

Ik voel mij erg bevoorrecht dat we deze stad  op deze manier met elkaar hebben mogen bezoeken. Down Town, het financiële district met Wall Street, en de hoge gebouwen waar vroeger vooral veel financiele instellingen huisden, en Soho, het hippe West Village,  en Greenwich Village. Mid Town, met Times Square, de theaters, het shopping Walhalla op 5th en 6th avenue. En dan Up Town, waar Central Park ligt, en de huizen weer meer “posh” zijn.

Voor mij waren de hoogte punten het hardlopen in Central Park (kan ik nu van mijn bucket list afstrepen), de boottocht wat een imposant beeld van de stad geeft vanaf het water, vooral het hier met elkaar zijn, het verwonderen over het leven hier (realiseer je dat eigenlijk al het eten en drinken van buiten van de stad af moet komen; er leven hier 8,8 mln mensen en die eten niet weinig!), de dag in Central Park, en de musical – ik hoop dat Pleun dit blog niet leest – Cats. Want ook al ben ik geen musical liefhebber – ik heb in het publiek volwassen mannen met katten neusjes gezien – de zang en dans waren wel indrukwekkend. En het kleine, intieme theater werkt dan ook goed mee!

Het eten en drinken is hier fantastisch. Grote hoeveelheden, zodat we al op de tweede dag een bepaald verzadigingspunt bereikten; Ondanks het feit dat we circa 22 km per dag hebben gelopen. De mensen zijn beleefd, en ook hebben we geweldige gesprekken gehad met taxi chauffeurs.

Het weer van de afgelopen dagen was goed, eigenlijk iets te warm. Vanmorgen al bij 27C hardgelopen, en dan moet de dag nog echt beginnen.

New York is een zeer speciale stad. Een stad in beweging want er wordt enorm veel gebouwd. Oude gebouwen worden afgebroken omdat ze niet meer aan de huidige eisen voldoen, en weer opgebouwd. Want veel braakliggend terrein is er ook weer niet: Manhattan is een eiland. Verrassend genoeg is het een redelijk groene stad. Central Park is natuurlijk prachtig, maar er zijn vrij veel andere parkjes. Met heel veel Eekhoorntjes! En ook langs de straten staan redelijk wat bomen.

Vandaag hebben we eerst hardgelopen en daarna nog wat geshopt: schoenen DSC_0029Newion Schoen

opgehaald, de Apple Store bezocht waar men Els' iPhone camera heeft gerepareerd, Nike, en ook Macy's  (Amerika's Bijenkorf) bezocht. Let op de mooie roltrappen!

DSC_0026

Ik ben al vrij vaak in New York geweest, maar meestal is dat 1 of 1,5 dag. Nu heb ik het idee dat ik de stad beter heb leren kennen en beter begrijp.

Nu bereiden we ons voor op het tweede gedeelte van onze vakantie: Wichita: Here we come!

Patrick

1. Marieke van Van Zeijts:
    13 juli 2017
    Tja Patrick, nu heb je wel een nieuw item aan mijn bucket list toegevoegd! Gaaf hoor jullie nieuwe schoenen! Goede reis verder!
  2. Wilma van Zeijts:
    13 juli 2017
    Erg leuk om mee te lezen over jullie kilometers al dan niet hardlopend door New York! Veel plezier in Wichita.
  3. Gido:
    13 juli 2017
    New York , altijd leuk om daar een paar dagen te zijn. Nu richting Kansas, ik ben benieuwd of dit een cultuur schok wordt. Voor mij nog 2 dagen, dan reLAXed naar LA. Zong Sinatra niet "LA, She's my lady" en Jim Morrison ( The Doors ) "LA Woman".
  4. Joke:
    13 juli 2017
    Jullie maken inderdaad mooie dingen mee zo met z'n vieren! Prachtige stad maar extra special with you loved ones ( wel toepasselijk zo'n Engels zinnetje toch!)